معراج

یک عمر دویدیم و به جایی نرسیدیم ... یک آه کشیدیم و رسیدیم به معراج. . .

معراج

یک عمر دویدیم و به جایی نرسیدیم ... یک آه کشیدیم و رسیدیم به معراج. . .

مشخصات بلاگ

یک عمر دویدیم و به جایی نرسیدیم
یک آه کشیدیم و رسیدیم به معراج. . .

آزادی هرج و مرج نیست . . .

چهارشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۴۴ ق.ظ

اشکال اکثر مردم این است که معنای آزادی را بدرستی نمی‌فهمند. آزادی یعنی نداشتن تعصب. این نکته ظریفی است. هرج و مرج که خودش غفلت و بدبختی است. 

آزادی یعنی منجمد نبودن تعصب نداشتن. آزادی یعنی نباید تقلید محض داشته باشی و بمانی ! ، باید حرکت کنی. نباید منجمد باشی.

عقل متعصب هیچ چیز نمی‌فهمد ، گمراه محض است ! عقل متعصب برای همیشه در انجماد باقی مانده ، عقل منجمد و متعصب نه اینکه یک چیز را می‌فهمد او هیچ چیز را نمی‌فهمد چه اونی که فهمیده فهم نیست. 

ما وقتی از آزادی عقل صحبت می‌کنیم فکر می‌کنند هرج و مرج است هرج و مرج خودش انحراف است.


پس عقل همه چیز است، عقل در مقابل دین قرار نمی‌گیرد. عقل اگر منجمد نباشد می‌فهمد دیانت را و تصدیق می‌کند . این کسانی که موضع‌گیری در مقابل دین می‌کنند نه اینکه فکر کنید که آزاداند آنها باز در یک جمود دیگری قرار دارند، کسی آمده به هر قیمتی می‌خواهد با دیانت دشمنی کند اون هم تعصب دارد. 

کسی که تعصب دارد روی ایدئولوژی مارکسیستی ، هر چه بگویی نمی‌خواهد قبول کند چون اون که آزاد نیست ! دیگر نمی‌خواهد از اون چارچوب مارکسیستی یا ایدئولوژی که قبلاً به هر قیمتی پذیرفته خارج بشود ، اگر از اون تعصب خارج می‌شد میتوانست بفهمد که دین حق است و حرف حق را دارد می‌زند .


سختگیری و تعصب خامی است 

تا ﺟﻨﻴﻨﻲ کار خون آشنامی است




دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی‬




  • معراج

نظرات  (۱)

سلام دوست خوبم این مطلب را گذاشتید.خیلی خواننده را سر در گم میکند ,که این آقای دکتر می خواهد در مورد چه چیزی حرف میزند .دوست خوبم حتی از لحاظ ادبی مشکل دارد به حدی از کلمات تکراری استفاده کرده که مثل یک معما می ماند .نمیدانم دکتر خواسته آزادی را شرح دهد یا تعصب یا رابطه این دو.دوست خوبم هر چه هست فقط در حد یک نظر که سر و ته ندارد می توان قبول کرد.ر یک از این مقوله ها نیاز به توضیح زیادی دارد تا سوء تفاهم پیش نیاید.
پاسخ:
سلام دوست عزیز 
با تشکر از اینکه وبلاگ بنده را مورد بررسی قرار دادید و اینکه با مطالعه دقیق و تفکر در مباحث آنها رو مورد بررسی و تحلیل قرار میدهید. 

همانطور که شما فرمودید این مطلب یک نظریه است و هر تزی به همراه یک آنتی تز مطرح میگردد. در واقع آنتی تز باعث روشن تر شدن موضوع مورد بحث می شود. 

دوم اینکه این مطلب نقل به مضمون بوده دقیقا عین سخنان دکتر نبوده به همین دلیل اشکال ادبی در این متن متوجه به دکتر نیست ... 


در هر صورت باز هم از شما و دقت و حسن توجهتون کمال تشکر را میدارم .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی