معراج

یک عمر دویدیم و به جایی نرسیدیم ... یک آه کشیدیم و رسیدیم به معراج. . .

معراج

یک عمر دویدیم و به جایی نرسیدیم ... یک آه کشیدیم و رسیدیم به معراج. . .

مشخصات بلاگ

یک عمر دویدیم و به جایی نرسیدیم
یک آه کشیدیم و رسیدیم به معراج. . .

۲۴ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

از تمامی دوستانی که در نظرسنجی اخیر شرکت کردند و نظر گذاشتند متشکرم.
پیرو نظرسنجی اخیر تعدادی نام برای وبلاگ انجمن امور خیریه ارائه گردید. 
از شما دوستان میخواهیم که در انتخاب نام مورد نظر ما را یاری کنید. 


1. بهشت (3 مرتبه )
2. بهشت نزدیک است
3. خدا نزدیک است 
4. راه نزدیک است 
5. گمنام
6. همت
7.مهرووزان
8. روزنه
9. باران 
10. نسیم امید 
11. قاصد
12. رهروان علی(ع)
13. راه عاشقی


دوستان اگر نام های دیگری هم در نظر دارید می توانید در قسمت نظرات همین پست اعلام نمایید.
با تشکر 


سؤال من این است که آیا امکان دارد که خدا به انبیا و اولیا بگوید که به مردم بگویید اینگونه مهمانداری کنید، امّا خودش به گونهای دیگر مهمانداری کند؟! مگر میشود خدا آداب ضیافت را به من بفرماید و خودش عمل نکند؟! آیا قبیح نیست امشب خدا از من سؤال کند که در این ماه رمضان که مرا در خانه خودش مهمان کرده چه چیزی همراه خودت آوردهای؟! آیا قبیح نیست که از من بپرسد که آیا گرسنهای یا سیری؟!

وفدت علی الکریم بغیر زاد من الحسنات و القلب السلیم

و حمل الزاد اقبح کل شیء اذا کان الوفود علی لکریم

من مهمان شخصی کریم شدهام و چیزی هم به همراه ندارم؛ نه حسناتی دارم و نه قلبی سلیم. آیا وقتی کسی در خانه کریم مهمان میشود، توشهاش را نیز همراه خود میبرد؟! چه زشت است این عمل! امشب همه ما دستخالی آمدهایم و میخواهیم دست پر برویم. اِطعام این مهمانی چیست؟ اطعام این مهمانی در خطبه پیغمبر اکرم آمده است؛ «برکت، رحمت و مغفرت». تمام خیرات عالم از این سه چیز نشأت میگیرد. 





حاج آقا مجتبی تهرانی


سلام 

چندی پیش باجمعی از دوستان درباره وبلاگی برای انجام امور خیریه صحبت شده بود.

برای انتخاب اسم این وبلاگ به نظر شما نیاز داریم.

در ضمن نتیجه توسط همین وبلاگ اعلام خواهد شد و ادامه کار با آدرس وبلاگ انتخابی انجام خواهد شد.

اگر دیدید کسی بد راه می رود ، به او تذکر بدهید که درست راه برود ، اما به خودتان هم نگاه کنید ببینید آیا درست راه می روید ؟! حتی اگر دشمن انسان هم به آدمی حرفی زد اول بگذارید اگر مطلبی دارد یا برهانی دارد بیاورد . بعد جای خلوت یک نگاهی بکنید ببینید آیا راست گفته یا نه ، ضرری ندارد . انسان مومن حرف شنواست . دشمن هم اگر حرفی زد و ناراحت شدید ، بعد از ناراحتی در خلوت یک نگاهی بکنید ، ضرری ندارد . این بزرگی و آقایی تو را نشان می دهد ، عزتت را زیاد می کند ، ادب انسان را می رساند ، حقانیت را می رساند . 



حاج محمد اسماعیل دولابی


مطلبی را می خواهم عرض کنم که در باب سرخوردگی است.

یعنی شخص در اجابت استعجال دارد و بعد به تأخیر می افتد،

در اینجا موجب می شود که آن فرد قنوط کند و بعد هم مأیوس شود.

مأیوس که شد، دعا را کنار می گذارد.

در اینجا او دعا کرده، اجابت به تأخیر افتاده،

بعد یأس ایجاد شده و ترک دعا می کند. در پایان کار ترک دعا است.

ترک دعا به طور کلّی، حال چه دعایی باشد که به اجابت نرسیده و تأخیر افتاده

و چه دعایی که اصلاً انجام نشده است بدانید عاقبت بسیار بدی دارد.

به همین خاطر از آن نهی شده و تعبیرات غلیظی هم داریم.

در روایتی هست از پیغمبراکرم دارد:

«مَنْ لَمْ یَدْعُ اللهَ غَضِبَ اللهُ عَلَیْهِ»

خدا به کسی که دعا نمی کند خشمگین می شود..





حاج آقا مجتبی تهرانی 


ما می خواهیم همه‌اش نماز بخوانیم. نه بابا بشین یک گوشه یک مقدار فکر کن ببین کی هستی؟ بگو من کی هستم؟ اصلا خودت را پیدا کن. بگرد در آشغال ها یک جواهر را پیدا کن. یک وقت یک جواهر قیمتی قاطی آشغال ها افتاده. برده‌اند ریخته اند در خاک روبه‌ها ولی چون قیمتی است می روی چهار ساعت پنج ساعت، خاک ها را عقب می زنی پیدایش می کنی.

ما هم جواهریم که در این آشغال های دنیا گیر کرده‌ایم. باید بگردیم پیدا کنیم. عجیب است که انسان ها دنبال گم شده شان می گردند، اما دنبال خودشان نمی گردند. بگرد خودت را پیدا کن. خودت به خودت بگو من کی‌ام؟ وضو بگیر یک گوشه بشین صد مرتبه این ذکر را بگو. من که هستم کجا بودم؟ از کجا امده ام؟ کجا می خواهم بروم؟ اینقدر بگو تا خودت را پیدا کنی. وقتی خودت را پیدا کنی ها اینقدر لذت دارد، بفهمی کی هستی. «أتحسب أنّک جرمٌ صغیر؟» تو خیال می کنی که یک آدم دومتر و نیمی هستی؟ «و فیک انطوی العالم الاکبر». در تو عالم بزرگ است. تو خیلی مهمی بشر؟ تو خیلی می توانی ترقی کنی. از ملائکه هم بیشتر.




آیت الله مجتهدی تهرانی



زیبا دیدن یک استعداد ذاتی و ادراکی است یعنی برخی استعداد بیشتری برای زیبایی شناسی و درک زیبایی دارند اما صرف نظر از این موضوع در باره ملاک های زیبا دیدن باید گفت زیبا بین کسی است که جهل را از خود دور می کند. 

هر کسی در عین حال یک بهره ای از عقل کل و عقل الهی دارد و کسی عقل را نساخته است، بلکه ما از عقل بهره مندیم به اندازه استعداد خودمان و نمی توانیم آنرا بسازیم؛ بلکه او ما را می سازد. 

عقلی که در ماست محدودیت های زیادی دارد در بند زمان و مکان و خواسته های نفسانی و دنیایی ماست و بنابراین پرده هایی از جهل هم در برابر او وجود دارد و دارای حجاب است و تا آن اندازه که هر چه این حجابها بیشتر بر طرف شود روشنایی عقل بیشتر می شود و هر چه روشنایی عقل در ما بیشتر باشد زیبایی بیشتر دیده می شود تا جایی که فرومایگی ها در ما کنار برود زیبایی ها را بیشتر و بیشتر خواهیم دید و آن زیبایی واقعی و جمال مطلق را را ببینیم. 

این زیبایی واقعی در همین طبیعت هم تجلی دارد. معیار زیبایی شناختی کنار رفتن جهل است اما صاحبان بیان معتقدند که چشمی زیبا بین است که عالم را وجه الله ببیند.




مولوی هم میگوید: 


هرکه را هست از هوس ها جان پاک 

زود بیند حضرت و ایوان پاک

چون محمد پاک بود زین نار و دود

هرکجا رو کرد وجه الله بود



دکتر ابراهیمی دینانی 

وقتی می‌خواهی از خدا تقاضا کنی،

نگاهی هم به سوابق گذشته‌ات بکن.

اگر اشتباه کرده‌ای، اوّل معذرت خواهی بکن!

و بگو: خدایا! من را ببخش ..

و بعد هم وقتی که می‌گویی بد کرده‌ام، نیتت این باشد

که دیگر خطایی مرتکب نشوی و بعد با صدق نیّت، استغفار کن.

خدا می‌ فهمد که من از ته دل طلب بخشش می‌کنم یا نه؟

او شرمندگی من را بهتر از خودم درک می‌کند.

مهم این است که امشب خدا به دل من و تو نگاه می‌ کند.

این متن روایت است که:

هنوز که استغفرلله را نگفته‌ای، صحیفه را پاک و تطهیرمان می‌کند.

خدا این است..



حاج آقا مجتبی تهرانی 





به نام خدا وند لوح و قلم حقیقت نگار وجود از عدم


ابنجا قلب میسوزد اشک میجوشد وجود خاکستر میشود و احساس سخن میگوید اینجا کسی چیزی نمیخواهد انتظاری ندارد ادعایی نمیکند فریاد زجه ای است که از سینه پر درد به آسمان طنین انداخته و سایه ای کمرنگ از آن فریاد ها بر این صفحات نقش بسته است چه زیباست راز و نیاز های درویشی دلسوخته و نا امید در نیمه های شب فریاد خروشان یک انقلابی از جان گزشته در دهان اژدهای مرگ.

چه خوش است دست از جهان شستن دنیا را سه طلاقه کردن و از همه قید و بند اسارت حیات آزاد شدن بدون بیم و امید علیه ستمگران جنگیدن پرچم حق را در صحنه خطر و مرگ برافراشتن به همه طاغوت ها نه گفتن با سرور و غرور به استقبال شهادت رفتن جایی که انسان دیگر مصلحتی ندارد تا حق را برای آن کتمان نماید . آنجا حق و عدل همچون خورشید میتابد و همه قدرت ها و حتی قداست ها فرو میریزند و هیچ کس جز خدا فقط خدا سلطنت نخواهد داشت .

خوش دارم از همه چیز و همه کس دل ببرم و جز خدا انیسی و همراهی نداشته باشم .

خوش دارم که زمین زیر اندازم و اسمان بلند رو اندازم باشد و از همه زندگی و تعلقات آن آزاد گردم .

خوش دارم مرا بسوزانند و خاکسترم را به باد بسپارند تا حتی قبری را از این زمین اشغال نکنم .

خوش دارم هیچ کس مرا نشناسد هیچ کس از غم ها و درد هایم آگاهی نداشته باشد هیچ کس از راز و نیاز های شبانه ام نفهمد هیچ کس اشک های سوزانم را در نیمه های شب نبیند هیچ کس به من محبت نکند هیچ کس به من توجه ننماید جز خدا کسی را نداشته باشم جز خدا به کسی پناه نبرم .

خوش دارم آزاد از همه قید و بند ها در غروب آفتاب بر بلندی کوهی بنشینم و فرو رفتن خورشید را در دریای وجود مشاهده کنم .



در واقع وجه الله الاعظم همان انسان کامل است حق تعالی خودش یکی است و اگر خداوند واحد است ، وجه خداوند هم واحد است وجه که همان صورت است همه حقیقت را یکی نشان می دهد و وجه خداوند باید حقیقت حق را نشان بدهد یعنی همه اسماء و صفات، همه آنچه که در حق است و غیر متناهی است، و تنها موجودی که می تواند همه صفات و اسماء حق را منعکس کند انسان کامل است چون جامع است و نسخۀ اسرار است و فهرست عالم هستی است،هم ملک است هم ملکوت، هم دریاست و هم صحرا، هم آسمانی و هم زمینی، هم قهرو لطف هم غضب و شهوت هم رحمت، هم عقل و هم جهل.