معراج

یک عمر دویدیم و به جایی نرسیدیم ... یک آه کشیدیم و رسیدیم به معراج. . .

معراج

یک عمر دویدیم و به جایی نرسیدیم ... یک آه کشیدیم و رسیدیم به معراج. . .

مشخصات بلاگ

یک عمر دویدیم و به جایی نرسیدیم
یک آه کشیدیم و رسیدیم به معراج. . .

تدبر و تفکر ...

چهارشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۴۰ ق.ظ

تدبر ، تدبیر ؛ از دُبَر یعنی پشت؛ یعنی پشت وقایع را هم بیبنید تدبیر یعنی هم روی وقایع را ببیندید و هم پشت وقایع را نه تنها صورت را ببینی معنی را هم ببین نه تنها ظاهر را ببین باطن را هم ببین تدبیر این است و تفکر فکر کردن است قرآن مرتباً به تعقل و تفکر و تدبر دعوت می‌کند و مذمت می‌کند کسانی را که فکر نمی‌کنند و شعور ندارند و آگاهی ندارند و قرآن.

این همه آیات سخن خداست به زبان پیغمبر ، این پیام خداوند است ، خداوند ما را به تفکر دعوت می‌کند .

اگر خدا من را به تفکر دعوت می‌کند و من را از بی‌فکری مذمت می‌کند چه کسی ما را به نفی فکر دعوت می‌کند ؟ هیچ کس!

اینها مسائل مهمی است،جوهر آدمیت فکر و عقل است. انسان منهای تفکر آزاد و تعقل مساوی با چیست؟ جهالت و نادانی محض و حیوانی بیش نیست.

کَلأنعام بَل هُم اَزَل معنی صریح قرآن است که می گوید از حیوان بدتر است ، نمی‌گوید حیوان است! می‌گوید بدتر از حیوان چرا بدتر از حیوان؟ زیرا حیوان اون استعداد را نداشت که فکر کند تو این استعداد را داشتی، خراب کردی. 

حیوان قدرت تأمل و تفکر نداشت تو داشتی خراب کردی. 

یعنی تو گوهری را از دست دادی حیوان اون گوهر را نداشت. 

هم خداوند ما را به تعقل دعوت می‌کند و هم خود عقل ما خداوند را می‌فهمد .ما اگر عقل نداشتیم خداوند را نمی‌فهمیدیم. 

انبیا متعلقانه دعوت می‌کنند ،انبیا سخن معقول‌ گفته‌اند و عقل به انبیا راه می‌برد و عقل به خداوند راه می‌برد و خداوند تشویق به عقل می‌کند.

کسانی که راه عقل را پیش نگرفته‌اند در قیامت می‌گویند: قالوا کُنا نَعقِلُ اَو ........: این آیه خیلی مهم است که اونجا به بدبختی خودشان آگاه می‌شوند یعنی چشم باطنشان باز می‌شود و می‌فهمند چقدر خسارت دیده‌اند در زندگی بد رفتار کرده‌اند و راه ضلالت پیموده‌اند اونوقت خودشان می‌گویند اگر ما گوش می‌کردیم و تعقل می‌کردیم ما اینجا حالا گرفتار نبودیم ، تمام بدبختی بشر این است که گوش درست ندارد، گوش به حقیقت نمی‌دهد و تأمل و تعقل نمی‌کند این نکته‌ای است که تا قیامت روی آن تکیه کنیم تمام نمی‌شود.‬





دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
  • معراج

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی